Joga w domu - już zacząłem i co dalej

Kategoria: Joga w domu
Drukuj

Co jak już mam wyrobiony nawyk ćwiczenia jogi regularnie?

Jeśli już ćwiczysz jogę regularnie, a twoje ciało przyzwyczaiło się przynajmniej do podstawowych asan, to przyszedł czas na pogłębienie praktyki. Może to brzmi dziwnie, ale czytaj dalej, zaraz wszystko się wyjaśni...

 

Cały czas wykonuj regularnie asany. W niektóre dni możesz czuć zmęczenie, albo że Ci się nie chce - pamiętaj "niechcenie" to nie jest wymówka. Asany oprócz sprawności mają rozwijać siłę woli i charakter, a bez tego trudno zrobić w czymkolwiek postęp. Asany powinno wykonywać się przynajmniej 30 - 90 minut dziennie - to już zależy od Ciebie. Poświęć im tyle czasu ile możesz, a jak zdarzy się, że będziesz mieć cały dzień zajęty, to zrób po prostu sesję 15-to minutową. 15 minut na pewno znajdziesz, a jak już na prawdę się nie uda - trudno, po prostu praktykuj dalej następnego dnia.

 

Joga to nie tylko asany, o czym często ludzie zapominają. W jodze może nawet ważniejsze od samych asan są pranayamy i dhyana (medytacja). Jeśli nie masz z tym nic wspólnego to możesz na początku myśleć, że to tylko marnowanie czasu. Przecież tylko siedzisz i oddychasz... bez sensu prawda? Otóż nie... Zdarzyło Ci się kiedyś w czasie relaksacji mieć na prawdę głęboki stan rozluźnienia? Mam nadzieję, że tak i wiesz czym piszę, w każdym razie w czasie pranayamy i medytacji ten głęboki i przyjemny stan rozluźnienia pogłębia się jeszcze bardziej. Nie dość, że to jest bardzo przyjemne uczucie, to jeszcze daje dużo korzyści ciału. Możesz poczytać o tym więcej w działach "Medytacja" i "Pranayama".

 

Oprócz ćwiczenia asan codziennie zacznij też robić przez 10 - 20 minut pranayamę. Właśnie pranayama uspokoi Twój umysł kiedy jest rozbiegany, pomoże się pozbyć stresu i naładuje Cię pozytywną energią. Asany, ani relaks (śavasana) nie mają tak głębokiego działania jak pranayama, dlatego powinna ona być robiona również codziennie. Poczytaj artykuły w dziale "Pranayama" i zacznij robić przez 10 - 20 minut dziennie pranayamę ujiayi (czyt. Udżej).

 

Kiedy opanujesz wykonywanie pranayamy, tzn poczujesz, że swobodnie pracujesz z oddechem, możesz łatwo skupić się na oddechu i ruchach klatki piersiowej, to zacznij robić też medytację. Przeczytaj artykuły z działu medytacja i zacznij wykonywać medytację 10 minut dziennie. Możesz ćwiczyć w takich proporcjach: 30-90 minut asany, 10-20 minut pranayama i 10 minut medytacja. Dopiero po jakimś czasie praktyki asan, pranayamy i dhyany zobaczysz, że zmieni się Twoje podejście od jogi.

 

Jeśli chcesz ćwiczyć jogę regularnie, ale nie wiesz jak połączyć asany w pełną sesję lub potrzebujesz dodatkowej motywacji, żeby ćwiczyć to przeczytaj o mojej sesji jogi przygotowanej w wersji wideo.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież


Opublikowano: 4 lata 10 mies. ago przez lukasz #217
lukasz's Avatar
Tak są w planach. Jeszcze strona będzie rozbudowywana, ale muszę z tym jeszcze poczekać, aż będzie więcej czasu :)
Opublikowano: 4 lata 10 mies. ago przez magda #216
magda's Avatar
a masz w planach ułożenie kolejnych sesji? :)
Opublikowano: 4 lata 10 mies. ago przez lukasz #215
lukasz's Avatar
Żeby ułatwić łączenie asanów, ułożyłem w te krótkie sesje po około 20 minut. Właściwie te krótkie sesje są w miarę zrównoważone więc można je łączyć każda z każdą. Można też łączyć je z "15 minutowa sesją". Można połączyć też kilka z nich.
Najlepiej byłoby ćwiczyć tą, która sprawia najwięcej trudności i dokładać do niej jakąś inną/jakieś inne.
Możesz jeszcze dołożyć do tego kilka minut medytacji albo ćwiczeń oddechowych.
Spróbuj różnych kombinacji i zastanów się co jest dla Ciebie najlepsze :)
Opublikowano: 4 lata 10 mies. ago przez magda #213
magda's Avatar
a dlaczego nie robisz tych sesji 20 minutowych? Ja bym robiła w każdy dzień rozciąganie innych partii :) 1 dzień sesja rozciągająca biodra, drugi skłony, trzeci odgięcia i jeśli 20 minut to dla Ciebie mało to rób dodatkowo codziennie sesję wzmacniającą. Ja też dopiero zaczynam przygodę z Jogą ale przewertowałam już wszystkie wpisy na Tej stronie i forum i mniej więcej tak było to opisane :)

Możesz też dorzucić ćwiczenia oddechowe na koniec.

Ale poczekajmy jeszcze na wypowiedź fachowca ;)
Opublikowano: 4 lata 10 mies. ago przez viva la vida #212
viva la vida's Avatar
Od kilku dni ćwiczę 15 minutową sesję, wszystko jest w porządku i chciałabym zacząć robić więcej. Nie wiem tylko, jak powinnam łączyć asany. Które pierwsze, jakie, w jakiej kolejności.. itp. Jaka mogłaby byc przykładowa kombinacja?