Jak zacząć robić pranayamę samemu w domu

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Jak zacząć praktykę pranayamy?

Ile czasu poświęcać?

Kiedy wykonywać pranayamę?

 

Pranayama jest trudniejsza od praktyki asan. Wymaga o wiele więcej  zaangażowania i skupienia, jednocześnie jest tak samo ważna, jeśli nawet nie bardziej. Czasem lepiej jest zrobić mniej asan, ale za to wygospodarować trochę czasu na pranayamę.

 

Ile czasu dziennie poświęcać?

Na pranayamę nie trzeba poświęcać dużo czasu, ale trzeba wykonywać ją regularnie.  Wystarczy już 10 do 20 minut dziennie.

 

Kiedy robić?

Pranayamę powinno wykonywać się  o pustym żołądku. Czyli, żeby nie tracić w domu za dużo czasu i nie zmieniać całego planu dnia, najlepiej wykonywać ją przed jakimś posiłkem np. kolacją. Pranayama bardzo mocno rozluźnia, dlatego po zakończeniu sesji dobrze jest 20 minut odczekać do jedzenia - czyli mniej więcej tyle, ile trwa zrobienie sobie kolacji. Można też zrobić sesję pranayam rano, po obudzeniu się. Możesz po prostu usiądź na łóżku w siadzie skrzyżnym albo w lotosie i zrobić sesję pranayamy.

 

Pranayama, a wymagania fizyczne.

Pranayama jest wymagająca, jeśli chodzi o pozycję ciała. Trzeba swobodnie utrzymywać proste plecy i otwartą klatkę piersiową. Dlatego pranayama jest polecana osobom, które już wzmocniły ciało asanami. Na początku pracy z oddechem może się zdarzyć, że plecy w połowie sesji będą się męczyć. Pamiętaj, że wtedy należy przestać robić pranayamę, bo zmęczone plecy nie pozwolą utrzymać poprawnej pozycji ciała i skupiać się jednocześnie na oddechu. W takiej sytuacji po prostu połóż się i zrób siavasanę, żeby plecy odpoczęły i  dopiero wtedy wróć do pranayamy.

 

W jakiej pozycji wykonywać pranayamę?

Pozycje do pranayamy są takie jak do medytacji, tylko trzeba robić je bardziej precyzyjnie. Źle ułożone ciało będzie ograniczać i spłycać oddech.

 

Od czego zacząć wykonywać pranayamę?

Żeby zacząć pranayamę najpierw kilka sesji poświęć na przygotowanie ciała do pranayamy. Dobrze jest zacząć od kilku ćwiczeń przygotowujących ciało, oddech i świadomość oddechu. Więcej przeczytasz o ćwiczeniach przygotowujących w tym artykule. A kiedy poczujesz, że możesz przejść dalej zacznij robić sesję pranyamy.

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież


Opublikowano: 5 lata 9 mies. ago przez lukasz #21
lukasz's Avatar
anubis napisał:
można na początek wykonywać pranajame w siavasanie i czy te czwiczenia tutaj podane są dla osób które mogą zacząć od podstaw ćwiczyć pranajamę

Jasne, że można w czasie siavasany robić pranajamę. Dobrze jest wtedy najpierw poleżeć kilka minut i się rozluźnić, potem robić na leżąco pranajamę, a potem znowu kilka minut się rozluźniać. :)
Opublikowano: 5 lata 9 mies. ago przez anubis #12
anubis's Avatar
można na początek wykonywać pranajame w siavasanie i czy te czwiczenia tutaj podane są dla osób które mogą zacząć od podstaw ćwiczyć pranajamę