Jak rozluźnić mięśnie, żeby łatwiej się rozciągały

Kategoria: Joga w domu
Drukuj

Na początku praktyki jogi, kiedy ciało nie jest przyzwyczajone do rozciągania, wykonywanie asan może być nieprzyjemne. Czasem 'nieprzyjemne' to może być mało powiedziane.

 

Szczególnie trudna jest praca z ciałem, jeśli ktoś miał jakieś kontuzje, złamania itp. Wtedy mięśnie w okolicach tych miejsc mogą być bardzo przykurczone i trudne do rozciągnięcia. W skrajnych przypadkach może się zdarzyć, że zamiast normalnego odczucia rozciągania czuje się się przenikliwy nerwoból promieniujący z rozciąganego miejsca na połowę ciała. Wtedy wykonywanie asanów wymaga dużej siły woli i determinacji, ale ważne jest żeby regularnie pracować z takimi miejscami, żeby się coraz bardziej nie usztywniały. To jest oczywiście dość czarny scenariusz, na szczęście większość osób ma dużo łatwiejszy start, ale i tak można go sobie jeszcze uprościć.

 

Kiedy zaczyna się wykonywać asany dobrze jest robić sobie automasaż. To nie jest element jogi, ani część sesji jogi, ale moje doświadczenie mówi, że to może ułatwić praktykę asan, dlatego go polecam.

 

Kiedy robisz sesję asan to zapamiętuj, które asany sprawiają Ci największą trudność, które mięśnie stawiają największy opór w czasie rozciągania, które części ciała są najbardziej przykurczone. Twórz w głowie taką mapę ciała, żeby wiedzieć dokładnie, które mięśnie masz luźne, które pospinane i trudne do rozciągania. Nie musisz umieć nazwać dokładnie tych mięśni, wystarczy, że będziesz mógł pokazać je palcem, żeby wieczorem je rozmasować. Podczas automasażu nie musisz stosować żadnych wymyślnych technik. Wystarczy, że porozgniatasz mięśnie, spróbuj ugniatać je jak ciasto, a jeśli są zbyt drobne, żeby objąć je całą dłonią to przyciskaj je końcówkami palców. Staraj się robić ten automasaż precyzyjnie i rozmasowuj tylko te miejsca, które stawiają największy opór przy rozciąganiu, nie trać czasu, na rozmasowywanie całego ciała. Z czasem staraj się coraz mocniej rozmasowywać te mięśnie, tak żeby zobaczyć jaka intensywność najlepiej dla Ciebie działa. Po kilku takich zabiegach zaczniesz zauważać w jaki sposób rozmasowywać mięśnie, żeby to przynosiło najlepsze efekty.

Zobacz również kurs z pełną sesją jogi na wideo, na pewno Ci się przyda jeśli ćwiczysz jogę.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież


Opublikowano: 5 lata 9 mies. ago przez Daniel #37
Daniel's Avatar
ja mam problemy pod kolanami zawsze jak zabieram sie do jogi to muszę duzo sie rozgrzewać zanim je dobrze rosciagne bo napoczatku straszne są spięte ma ktos na to jakas radę