Ćwiczenie jogi - właściwie co nam to daje?

Kategoria: Podstawy jogi
Drukuj

Co nam daje joga?

Po co wykonywać te wszystkie skomplikowane asany?

 

Joga ma już 5000 lat. Pomyśl ile rzeczy spośród wszystkiego co Cię otacza jest tak starych.

Pierwsze wzmianki o jodze pochodzą z ksiąg Wedy z 2500 lat p.n.e. a pierwsze znaleziska mówią, że joga znana była już 3000 lat p.n.e. Czyli teraz joga ma już ponad 5000 lat. Pomyśl jak niewiele rzeczy wymyślonych przez ludzkość pozostała do dziś z tamtych czasów i jak cenne musi być coś, co przetrwało taką próbę czasu.


Razem z jogą, do dziś przetrwały asany. Jednym z powodów, dla których się je wykonuje jest zdrowie. Ciało, jeśli nie jest poddawane żadnemu wysiłkowi sztywnieje i słabnie. Pogarsza to nie tylko stan fizyczny, osłabia odporność organizmu, ale też powoduje zmęczenie psychicznie. Joga temu zapobiega. Wykonywanie asanów wzmacnia mięśnie, uelastycznia stawy, poprawia ukrwienie ciała i pomaga utrzymanie metabolizmu na optymalnym poziomie zapobiegając odkładaniu nadmiernej ilości tłuszczu i powoduje, że zawsze mamy  dużo energii.


Ćwicząc jogę już po kilku zajęciach można poczuć jej pozytywne działanie. Ludzie ćwiczący jogę wyglądają o wiele młodziej niż ci, którzy prowadzą siedzący tryb życia i nie dbają dostatecznie o swoje ciało. Poprzez ćwiczenie jogi stawy zyskują większą sprężystość, swobodniejsze ruchy nabierają gracji, a przez odpowiednie ćwiczenie mięśni kształtujących postawę jest się szczuplejszym oraz przestajemy się garbić i wykrzywiać kręgosłup.


Inną, chyba jeszcze ważniejszą korzyścią płynącą z jogi jest spokój. To jest szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, w których tempo życia jeszcze nigdy nie było tak szybkie, a stres tak duży. Chyba dlatego też tyle osób znajduje ukojenie w jodze. Na pewno słyszałaś, że kiedy się denerwujesz, należy wziąć kilka powolnych oddechów. Jogini wiedzieli to już 5000 lat temu. Dzięki różnym pozycjom i ćwiczeniom oddechowym tempo oddechu stabilizuje się, kojąc układ nerwowy i krążenia uspokaja rozbiegany umysł, a człowiek może uwolnić się od stresu i napięć codziennego dnia.


Jogę może ćwiczyć każdy niezależnie od wieku i sprawności fizycznej. Oczywiście pozycje powinny być dostosowane do możliwości ćwiczącego, nieodpowiedzialnym byłoby kazać początkującym stawać na głowie. W każdym razie poziom trudności można dopasować do indywidualnych możliwości, tak aby wszyscy mogli odczuwać jak największe korzyści płynące z jogi. Jedyną rzeczą jaka jest potrzebna, żeby praktykować jogę to chęci i odrobina siły woli. Niestety czytając o jodze i siedząc w domu nic nam nie da, po prostu trzeba się zmobilizować i zacząć działać. Nie pozwól, żeby lenistwo wzięło górę i zacznij robić coś dla siebie - zacznij ćwiczyć:

15 minutowa sesja asan do ćwiczenia w domu

 

Zobacz też:

Jeśli masz jakieś uwagi albo pytania, możesz zadawać je w komentarzach
Musisz Zalogować się lub Zarejestrować aby wziąć udział w tej dyskusji.

Opublikowano: 1 rok, 8 mies. temu przez magda #223
Bardzo Ci dziękuję, ćwiczę codziennie od 3 dni, mam nadzieję, że szybko zobaczę rezultaty
Opublikowano: 1 rok, 8 mies. temu przez lukasz #222
Żeby wzmacniać pośladki możesz robić:
- salabhasanę - na tym zdjęciu spodnie opadają na ziemię, ale nie dotykają do ziemi, dzięki temu tyły ud i mięśnie pośladków dość mocno pracują.
- eka pada adho mukhasvanasana - nie mam akurat zdjęcia do tego, ale to jest pies z głową w dole z jedną nogą ułożoną wzdłuż pleców. Tak w skrócie to robisz psa z głową w dole i podnosisz jedną nogę do góry ile możesz.

brzuch:
- paripurna navasana
- urdva prasarita paddasana

wewnętrzne uda:
badhakonasana - Możesz się przy tym nie pochylać tak bardzo, albo nawet siedzieć prosto. Pracuj z oddechem: przez cały wdech staraj się opuszczać kolana jak najbliżej ziemi, a z wydechem staraj się zbliżać kolana jak najbardziej do tułowia. Przy ruchach w dół będą pracować pośladki, a przy ruchach w górę wewnętrzne uda. Skupiaj się na oddechu i wykonuj maksymalny zakres ruchu.

Te wszystkie asany możesz robić do pełnego zmęczenia mięśni które chcesz ćwiczyć albo tyle ile uważasz. Jak któreś z tych asan będziesz robić regularnie to dość szybko powinnaś zauważyć, że mięśnie się wzmacniają i przestają być zwiotczałe
Opublikowano: 1 rok, 8 mies. temu przez magda #221
chodzi mi o wewnętrzną stronę ud, pupę i brzuch.

Po odchudzaniu niestety zrobiła się trochę galareta w tych miejscach
Opublikowano: 1 rok, 8 mies. temu przez lukasz #220
Joga też może wzmacniać i budować mięśnie. Tylko asany w jodze ćwiczą najczęściej duże partie mięśni, albo całe ciało na raz. Raczej nie ma ćwiczeń, które izolują dany mięsień i go ćwiczą, tak jak na siłowni.
W Sesji wzmacniającej jest kilka najbardziej podstawowych asanów, które rozwijają mięśnie brzucha, pleców i nóg. Jak ten zbiór asan będzie zbyt łatwy to potem można dodać sobie trudniejsze. A jakie mięśnie byś chciała wzmocnić? To może coś Ci poradzę, albo będę wiedział jaką sesję jeszcze tutaj dopisać...
Opublikowano: 1 rok, 8 mies. temu przez magda #219
Mam pytanie, czy joga buduje jakiekolwiek mięśnie czy tylko je rozciąga i sprawia, że są bardziej sprężyste? Zakończyłam właśnie dietę i chcę troszkę umięśnić i wymodelować ciało, zastanawiam się właśnie cz joga wystarczy czy może dorzucić ćwiczenia na poszczególne partie ciała... Jak zmieni się moja sylwetka od ćwiczenia jogi?