Pranayama Ujjayi

Kategoria: Pranayama
Drukuj

Spis treści

Pranayama ujjayi jest jedną z najważniejszych i dość trudnych pranajam. Początkujące osoby mogą mieć na początku problem z wydawaniem charakterystycznego dźwięku towarzyszącego wdechom i wydechom.


Pranayama ujjayi została przez Iyengara, jednego z najlepiej znanych nauczycieli jogi na świecie, podzielona na 13 etapów ułożonych od najprostszego do najtrudniejszego. Pierwsze 4 etapy wykonuje się na leżąco, a pozostałe od 5 do 13 na siedząco. Najlepiej jest przejść przez każdy z tych etapów, nawet jeśli twoja wydolność pozwala na wykonywanie od razu tych bardziej zaawansowanych. Jeśli twój układ oddechowy ma duże możliwości, to pierwsze etapy wykonuj krótko, tylko, żeby nabrać trochę świadomości oddechu i przechodź dalej. Z kolei, jeśli nie możesz jeszcze robić zbyt długich cykli oddechowych, to dłużej wykonuj prostsze warianty ujjayi, żeby powoli przyzwyczajać ciało. Pamiętaj, że nie wolno siłować się z oddechem.




Nie ma jakiś prostych matematycznych formuł mówiących, że ten etap powinieneś robić tyle czasu, a tamten tyle… Każda osoba robi postępy w swoim tempie. Staraj się po prostu wsłuchać w ciało i poczuć, czy pozwala Ci zrobić krok dalej.


Pierwszy etap

Pierwszy etap ma rozwinąć świadomość oddechu. W tym etapie tylko obserwuje się oddech.

Rób ten etap, dopóki trudno Ci koncentrować się na oddechu i ruchach klatki piersiowej, a jak poczujesz, że skupianie przychodzi coraz łatwiej, to idź do kolejnego etapu.


  1. Połóż się na macie.
  2. Zamknij oczy.
  3. Obserwuj oddech – staraj się cały czas obserwować ruch klatki piersiowej i przepływ powietrza.
 

Drugi etap

Drugi etap wykonuje się na leżąco. W tym etapie powoli zaczyna się przedłużać robienie wdechu i wykonuje się go zgodnie z techniką ujjayi, a wydech wykonuje się normalny.

Wdech ujjayi wykonuje się w miarę powoli, cały czas obserwuje się ruch klatki piersiowej i wydaje się przy tym dźwięk „ha”. Na początku możesz mieć problem z tym dźwiękiem. Gdyby tak było, to spróbuj domykać delikatnie jamę nosową i spróbuj oddychać w taki sposób, żeby powietrze ocierało się o tylną ścianę jamy nosowej.

Ten etap uczy wydłużać wdech, mięśnie oddechowe uczą się coraz bardziej precyzyjnej pracy podczas wdechów.

Gdy tylko przyzwyczaisz się do przedłużania wdechów, zacznij wykonywać drugi etap na zmianę z trzecim etapem. Co kilka cykli zrób zamianę.


  1. Połóż się na macie.
  2. Zamknij oczy.
  3. Zrób pełny wydech.
  4. Zacznij powoli nabierać powietrza. W czasie wdechu pozwalaj powietrzu ocierać się o tylną ścianę jamy nosowej, tak, żeby wydawać delikatny dźwięk „sa”. Rób stopniowy wdech i obserwuj jak klatka piersiowa wypełnia się powietrzem.
  5. Zrób normalny wydech i wróć do 4 punktu.


Komentarze  

0 #2 ROANKO 2016-08-05 17:22 Cytować
Co to znaczy że oddech ma byc dłuższy, można to określić w sekundach lub w odczuciach?
0 #1 ROANKO 2016-08-05 17:15 Cytować
Na końcu art.jest mowa o punkcie 4, ale gdzie on jest?

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież


Opublikowano: 4 lata 6 mies. ago przez lukasz #237
lukasz's Avatar
W jodze prawie zawsze oddycha się nosem - tutaj również
Opublikowano: 4 lata 6 mies. ago przez ss432 #236
ss432's Avatar
Dzien Dobry,

Mam pytanie dotyczace oddechu w tej sesji. Czy oddychamy nosem czy ustami ?

z gory dziekuje za odpowiedz
Opublikowano: 5 lata 6 mies. ago przez emi #65
emi's Avatar
rozumiem ze tu jest mała pomyłka i na wdechu robimy "sa"
Opublikowano: 5 lata 6 mies. ago przez emi #64
emi's Avatar
to w końcu robimy na wydechu "ha" czy "sa" ?
Opublikowano: 5 lata 7 mies. ago przez Matatjahu #33
Matatjahu's Avatar
jak się robi mula bandhę i uddiyana bandhę?